A set
Para kart zakrytych, która wraz z kartami wspólnymi tworzy trójkę.
Ante (zakład wejściowy)
Mała kwota pieniędzy wpłacana do puli przez każdego gracza. Zakład wejściowy stosowany jest w pokerze otwartym (Stud) i dobieranym (Draw), ale nie w Hold'em czy Omaha.
Bad beat
Silny układ kart zostaje przebity przez układ, który był bardzo słaby na początku gry.
Bank roll
Ilość pieniędzy, która jest przeznaczona na grę.
Betting rounds
Każda rozgrywka składa się z czterech rund licytacji, które zaczynają się od gracza po lewej stronie znaczka. Rundy wyglądają następująco:
Pre-flop Pierwsza runda licytacji przed wyłożeniem kart na stół.
Flop round Trzy karty znajdują się na stole. Licytacja rozpoczyna się od nowa.
Turn round Licytacja rozpoczyna się od nowa po rozdaniu czwartej wspólnej karty.
River round Następuje po czwartej, ostatniej rundzie licytacji. Po niej następuje wyłożenie kart (showdown) - wszyscy aktywni gracze odkrywają swoje karty.
Blef
Licytowanie przy słabym układzie z nadzieją, że wygra się partię, bo inni gracze uwierzą w blef.
Board Pięć odkrytych wspólnych kart, z których wszyscy gracze mogą korzystać w celu stworzenia swoich układów.
Flop Trzy pierwsze wspólne karty.
Turn Czwarta wspólna karta.
River Piąta i ostatnia wspólna karta.
Bust
Wszystkie przegrane żetony znajdujące się na stole lub ilość posiadanych pieniędzy.
Button
Znaczek wirtualnego gracza, który rozdaje karty. Znaczek jest przesuwany od gracza do gracza, zgodnie z ruchem wskazówek zegara po każdej licytacji. Gracz przy znaczku gra zawsze jako ostatni. Zgodnie z tym gracz po lewej stronie znaczka gra jako pierwszy.
Cap
Możliwe są maksymalnie trzy podbicia w danej rundzie licytacji. Ostatnie podbicie stawki zwane jest „cap”.
Community cards
Pięć wspólnych kart dostępnych dla wszystkich graczy.
Connectors
Układ kart rozdanych na początku. Karty występują w kolejnych wartościach, na przykład J-10, A-K oraz 7-8.
Cracked
Przebicie doskonałego początkowego układu w postaci pary asów.
Czekać (ang. „check”)
Posiadanie możliwości obstawienia i zrezygnowanie z niej. Gracz nie może czekać, jeśli inny gracz wcześniej obstawił już zakład - w takim momencie gracz musi wejść, podnieść stawkę lub spasować. Jednakże, jeśli żaden z graczy nie dał jeszcze nic od puli w danej rundzie, gracz może czekać, pozwalając na przejście możliwości licytowania na następnego gracza.
Czekać i przebić (ang. „check-raise”)
Czekać, sugerując, że ma się słabą pozycję, z zamiarem podniesienia stawki po złożeniu zakładu przez innego gracza.
Opcja ta jest dozwolona we wszystkich kasynowych grach w pokera; w niektórych grach towarzyskich nie jest ona mile widziana.
Czwarta karta (ang. „fourth street”)
Czwarta wspólna karta w pokerze Hold'em lub Omaha (w tych grach czwarta karta jest częściej zwana „turn"). Termin „fourth street” jest czasami stosowany także w odniesieniu do czwartej karty otrzymywanej w pokerze siedmiokartowym.
Dominated
Układ kart, który zostaje pokonany przez inny. Na przykład: jeżeli wśród kart wspólnych pojawi się as, as i król są silniejszymi kartami niż as i walet. Pokonany układ ma niższą wartość karty zwanej kickerem (J), co oznacza, że ma niewielkie szanse na wygraną.
Draw hand
Układ kart, który wymaga dobrania wspólnej karty do gry, aby wygrać – z reguły stworzony zostaje strit lub kolor. Na przykład: rozdane na początku karty J10 pik stają się bardzo dobrym układem „dobranym” wraz z flopem w postaci 8 i 9 pik i asa kier. Gracz potrzebuje 7 lub damy do strita lub dowolnego piku do koloru. Jeżeli otrzymasz damę lub 7 podczas kolejnego rozdania, wówczas masz pokera! Jeżeli nie otrzymasz żadnej z tych kart, Twój układ jest bezwartościowy.
Drawing dead
Układ kart, który z pewnością nie wygra, nawet jeśli wszystkie wspólne karty nie zostały jeszcze rozdane.
Duża ciemna (ang. „big blind”)
Zakład, który musi być postawiony przez gracza siedzącego dwa miejsca na lewo od znaczka „D”. Jego wysokość jest równa mniejszemu limitowi ustalonemu dla gry – na przykład w grze 10-20 duża ciemna wynosi 10 USD.
Edge
Szczęście i pech odgrywają podrzędną rolę w grze. Najważniejszym czynnikiem decydującym o zwycięstwie stają się znakomite umiejętności gracza. „Edge” można uznać jako małą przewagę gracza nad drugim graczem uzyskaną dzięki lepszym umiejętnościom, większej ilości żetonów lub lepszej pozycji w grze.
Fish
Na ogół w ten sposób jest określany słabszy gracz, który regularnie przegrywa. Określenia tego używają zazwyczaj lepsi gracze.
Flat call
Gracz pozostaje w grze i nie podbija stawki mimo że jest to możliwe.
Flop
W pokerze Hold'em i Omaha pierwsze trzy wspólne karty odkrywane równocześnie.
Freeroll
Darmowy turniej, w którym nie płaci się wpisowego.
Grinder
Gracz, który gra godzinami z zamiarem powolnego i ostrożnego zgromadzenia dużej ilości pieniędzy.
Gut shot
Dobieranie kart z niewielką szansą powodzenia, na przykład dopełniającej karty do strita.
Heads-up
Rozgrywka jeden na jeden.
Hole cards
Karty rozdane na początku, określane również jako “pocket cards”.
Inside straight
Czyli dopełnienie strita. Przy kartach wspólnych 5, 9 i damie oraz kartach własnych 6 i 7, ósemka stanowiłaby dopełnienie strita.
Karty zakryte (ang. „hole cards”)
Karty, które są twarzą do dołu i których nie widzą pozostali gracze.
Kicker
Jeżeli dwaj gracze mają równe układy kart, na przykład pary, o zwycięstwie decyduje najwyższa karta spoza układu, zwana kickerem. Więcej informacji znajdziesz pod hasłem „Dominated”.
Limit
Wartość zakładu w ciemno określona w USD. Do uczestnictwa w grze z limitem $50 potrzebna jest oczywiście znacznie większa ilość żetonów niż w przypadku limitu w wysokości 50 centów.
Limping
Postawienie większego zakładu w ciemno w fazie pre-flop.
Mała ciemna (ang. „small blind”)
Kwota, którą musi wpłacić do puli gracz siedzący na pierwszym miejscu z lewej strony znaczka „D”. Na ogół jest to kwota wynosząca połowę minimalnej stawki ustalonej dla gry - na przykład, w grze 10-20 mała ciemna wynosi 5 USD. Czasami mała ciemna stanowi inny określony procent dużej ciemnej.
do góry
Open-ended straight
Niepełny strit, który może zostać uzupełniony na dwa sposoby. Jeśli na stole leży walet i 10, gracz posiadający króla i damę ma niepełnego strita. Może go uzupełnić za pomocą asa lub 9. Więcej informacji znajdziesz pod hasłem „Inside straigh”.
Ostrożny gracz (ang. „rock”)
Gracz mający opinię bardzo konserwatywnego, który na ogół licytuje lub podbija tylko wtedy, gdy ma bardzo mocny układ.
Outs
Łączna liczba możliwości wygrania puli przez gracza w bieżącej sytuacji gry. Jeśli gracz posiada parę dziewiątek, a do wygrania potrzebna mu jeszcze jedna, oznacza to, że posiada dwa 'outs'.
Over card
Sytuacja, w której karty zakryte są silniejsze niż karty wspólne. As i król są silniejsze niż flop 5-7-J.
Piąta karta (ang. „fifth street”)
Piąta wspólna karta w pokerze Hold'em lub Omaha (w tych grach piąta karta jest częściej zwana „river"). Pojęcie „fifth street” jest czasami stosowane także w odniesieniu do piątej karty otrzymywanej w pokerze siedmiokartowym.
Pocket pair
Posiadanie kart zakrytych o jednakowej wartości, na przykład AA, KK, 77 lub 22.
Position
Pozycja gracza w odniesieniu do znaczka. Pozycja zmienia się wraz z przemieszczaniem się znaczka. Istnieją następujące pozycje:
Early Pierwsze trzy miejsca na lewo od znaczka. Najmniej korzystne pozycje, ponieważ gracze muszą jako pierwsi dokonać swoich ruchów.
Middle Miejsca od 4-7 od pozycji znaczka.
Late Miejsca od 8-9. Gracze na tych pozycjach uzyskują przewagę, ponieważ mogą obserwować wcześniejsze ruchy innych graczy.
On the button Gracz na ostatniej pozycji gry z największą przewagą.
Prowizja kasyna
Kwota, którą kasyno pobiera z puli, aby zarobić na pokerze. W grach o niskim limicie kasyno na ogół pobiera pewien procent puli – często jest to maksymalnie 10%. W grach z wyższym limitem kasyno zarabia naliczając graczom opłatę za godzinę gry lub pobierając opłatę za każdym razem, gdy przy graczu znajduje się znaczek „D”.
Przymusowe otwarcie (ang. „bring-in”)
W pokerze otwartym jest to przymusowy zakład, który musi być postawiony w pierwszej rundzie licytacji. Na ogół obowiązek ten spoczywa na graczu mającym najsłabszą kartę, a w niektórych grach na graczu z najsilniejszą kartą. Przymusowe otwarcie ma zastosowanie jedynie do pierwszej rundy licytacji. W kolejny rundach gracz mający najsilniejszą kartę ma MOŻLIWOŚĆ licytowania w pierwszej kolejności, ale nie musi z niej skorzystać.
Pula
Pieniądze znajdujące się na środku stołu, o które ubiegają się gracze pozostający w grze.
Rag
Wspólna karta o niskiej wartości, która prawdopodobnie nie będzie miała wpływu na wynik rozdania.
Ring game
Ten typ gry określa się czasem grą na gotówkę. Gra odbywa się przy pojedynczym stole, podczas której wszystkie zakłady wnoszone są bezpośrednio z zasobów żetonów graczy, zamiast wnoszenia ich do puli i podziału na końcu gry jak ma to miejsce w turniejach. Gracze mogą przyłączyć się do tych gier i opuszczać je wedle własnego uznania. Każde rozdanie stanowi oddzielną grę.
River
W pokerze Hold'em i Omaha piąta lub ostatnia wspólna karta. Zwana także „fifth street”.
Ruch (ang. „action”)
Inne określenie na licytację.
Showdown
Na końcu gry wszyscy gracze, którzy nie odpadli z gry, wykładają karty w celu wskazania zwycięzcy.
Spasować (ang. „fold”)
Rezygnacja z udziału w dalszej rozgrywce.
Stack the pot
Wygranie pieniędzy znajdujących się w puli i doliczenie ich do żetonów.
Starting hand
Dwie zakryte karty, które każdy z graczy otrzymuje na początku gry.
Steam
Moment, w którym gracze tracą panowanie nad sobą i zaczynają popełniać błędy w grze.
Streak
Być na topie, być w formie i wygrywać bez względu na otrzymywane karty.
Suited/ off suit
Karty rozdane na początku, które są w tych samych/różnych kolorach- kier, trefl, pik i karo.
Tells
Wskazówki oparte na określonych wzorcach zachowania. Mogą one dostarczyć informacji na temat posunięć i strategii gracza.
The Nuts
Najlepszy możliwy układ kart. Termin ten niemal zawsze stosowany jest w kontekście danego układu (w pozostałych przypadkach termin „the nuts" stosuje się do określenia pokera królewskiego). Na przykład, w pokerze Hold'em gracz mający 8-9 ma najlepszy możliwy układ kart, jeśli flop jest 6-7-10. W takiej sytuacji strit 6-7-8-9-10 jest najlepszym układem. Jednakże jeśli czwarta karta jest waletem, a piąta karta jest damą, gracz mający w ręku A-K ma najlepszy układ kart - strita 10-J-Q-K-A.
Tilt
Gracz, który gra bez głowy i przesadza. Najczęściej przytrafia się to graczom, którzy kilkakrotnie przegrali.
Trap
Kuszenie innych graczy – najlepiej podbijając stawkę – aby pozostali w grze w sytuacji, gdy gracz ma absolutną pewność własnej wygranej.
Wejść (ang. „call”)
Wrzucenie do puli stawki równej ostatniemu zakładowi.
Zakład „w ciemno” (ang. „blind”)
Obowiązkowe zakłady wrzucane do puli przez pierwszych dwóch graczy znajdujących się przy znaczku „D” w pokerze Hold'em i Omaha. Zobacz „mała ciemna" i „duża ciemna".
Zawężanie pola (ang. „narrowing the field”)
Stawianie zakładu lub podnoszenie stawki z zamiarem wyeliminowania z gry niektórych graczy, którzy mają obecnie słabsze karty niż gracz eliminujący, ale którzy mogliby być w lepszej sytuacji, gdyby pozwolono im pozostać w grze.
Określenia układów kart
AA Pocket Rockets, Bullets, American Airlines
KK Cowboys, King Kong
QQ Double date, Canadian Aces, Siegfried and Roy
JJ Fish hooks
99 Wayne Gretzky
88 Snowmen
77 Sunset strip
66 Route 66
55 Speed limit
44 Magnum, Sail boat
33 Crabs
22 Ducks
AK Big slick
AQ Big chick
AJ Black Jack, Jack-ass
KQ Royalty, Marriage
KJ Kojak
J5 Jackson five
Q3 Gay waiter
95 Dolly Parton
A8 Dead man's hand (Układ nieboszczyka)
W 1876 r. Gracz z imieniem Wild Bill Hickock wygrał z takim układem i został zastrzelony
K9 Canine
J4 Flat tyre
Czatowanie wśród graczy jest dozwolony, wskazane jest używanie skrótów:
nh Nice hand (niezły układ)
vnh Very nice hand (bardzo dobry układ)
gg Good going (dobrze idzie)
lol Laugh out loud (śmiać się do rozpuku)
ty Thank you (dziękuje)
wtf What the f***? (Co to jest k….?)
str Straight (strit)
wp Well played (niezłe zagranie)